Wednesday, October 23, 2013

Nasi Kerabu Siam

 





Nasi kerabu siam..beza dengan nasi kerabu kelantan, nasi ni tak ada sambal tumis bersantan tu.

Resepi Nasi
3 cup beras
2 batang serai diketuk
5 helai daun limau purut
3 helai daun kunyit
3 helai daun pandan
Pewarna biru (Kalau ada bunga telang guna dalam 20kuntum)

-Nasi dimasak seperti biasa. Masukkan semua daun di atas dan pewarna biru(saya buh 2titik jer)

Resepi Sambal Nyor
1/2 biji kelapa parut-goreng kering
Garam & Gula secukup rasa

kelapa digoreng hingga kekuningan

Resepi sambal ikan
4 ekor ikan sardin/selayang(bakar kering ambil isi)
10 biji bawang merah
3 batang serai
1 s/k lada hitam
tumbuk semua bahan. Goreng sebentar.

sambal cili:
-5biji cili kecil merah + 10biji cili kecil hijau ikut pedas
-gula
-garam
-cuka
-mesin semua bahan diatas.

Ulam-ulaman
Daun selom, daun selasih, bunga kantan, kacang panjang, daun serai kayu(ada je blkg rmh tapi lupa nak bubuh), taugeh..(ulam ni ikut kegemaran masing-masing jer)

Budu
Budu+air+limau nipis-masak sekejap .

Solok Lado
8-10 biji cili hijau-belah buang biji & empulur. Rendam sebentar dengan air garam dan kapur.
5 ekor ikan selayang-ambil isi
5 biji bawang merah
garam & gula secukup rasa
Blend semua bahan masukkan ke dalam cili besar yang sudah dibelah.Kukus hingga masak.

bahan sampingan
Daging bakar, ikan celup tepung, telur masin, bawang putih jeruk atau tambahlah apa2 yang korang suka hehe..

2 comments:

  1. lama2 sekali baru update ye Tie... hehe.. takperlah kan.. janji ada...

    ReplyDelete
  2. Tq sudi share resepi. Memang nampak menyelerakan. Baruuu nk belajar buat nasik kerabu 😂😂

    http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

    ReplyDelete